Arugam Bay en Sigirya - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Wim, Irene, Renzo en Marith Wijtenhorst - WaarBenJij.nu Arugam Bay en Sigirya - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Wim, Irene, Renzo en Marith Wijtenhorst - WaarBenJij.nu

Arugam Bay en Sigirya

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim, Irene, Renzo en Marith

08 Augustus 2016 | Nederland, Zwolle

Ik ben nog vergeten te vermelden dat we onderweg in de taxi een bedelende olifant midden op de weg zijn tegen gekomen. Stond daar met z,n dikke kont tegen een  boom te wachten op fruit van de passerende  auto,s. Leuk om te zien. Zo, maar weer eens verder met onze blog. Volgens mij waren we gebleven bij Yala? Vandaaruit zijn we met een taxi naar Arugam bay gereden. Dit is een plaatsje aan de oostkust van Sri Lanka. Het plaatsje is met name bekend bij golfsurfers. Nu zijn wij niet zulke surfers maar we gaan het natuurlijk wel proberen! Onze taxichauffeur had wat moeite om ons guesthouse te vinden, wag overigens niet zo gek was. Je kon er nl ook niet komen met een auto, je kon er uberhaupt niet met gemotoriseerd vervoer komen. Het laatste stuk moesten we over het terrein van de buren, wat een cocosnotenboerderij is. Daarna over een wankel bruggetje en dan ben je er. Het guesthouse valt wat tegen bij onze verwachting. Stond mooi en goed aangeschreven bij booking.com maar in het eggie? De airco staat dag en nacht te loeien op 16graden en is niet bij te stellen, geen afstandbediening vlgs de eigenaar,  jd kijkt zo door de dakpannen naar de wolken, enz? Tja, wat moeten we daar nou weer van denken. De eigenaar geeft aan dat er , s avonds een bewaker is omdat er in de avond en nacht een olifant rond het guesthouse loopt. Die willen we natuurlijk nog wel een keertje zien. Wat we al wel gauw zien zijn de apen die rond het huis lopen, niks laten liggen op ons terras! Ook veel nieuwschierige eekhoorn en een soort vliegende kikkers? Deze zitten zelfs in de wc pot! Ik moet me niet voorstellen om hier in de nacht op de pot te gaan zitten met een kikker erin. Ach, alles went zullen we maar zeggen.

De volgende dag zijn we met z,n 3en wezen golfsurfen (of wat daar voor doorging). De man die ons les gaf was een hele relaxte man, en nou druk ik mij nog zachtjes uit. Eerst op het droge oefenen en dan voor het eggie in het water. De golfen waren voor onze begrippen al aardig hoog! En zowaar, na onze eerste les konden we alle drie al aardig op z,n plank blijven staan, valt niet tegen.

De volgende dag gingen we in de herkansing, samen met nog een andere nederlandse familie die ook in ons guesthouse is komen wonen. Wederom eerst droog oefenen om vervolgens  de golfen op te zoeken! Deze waren soms nog wat hoger dan die van gisteren wat het terug komen  bij de instructeurs wel enigsinds bemoeilijkte. Mn Marith had hier veel last van. Ze hadden ons al gewaarschuwd om onze kuiten goed in te smeren omdat je veel op je buik ligt. Tja, het is Renzo en ik toch gelukt om onze kuiten flink te laten verbranden. We hebben dan ook een stuk langer dan gisteren in het water gelegen, erg leuk om te doen overigens!

Na een nachtje slapen,  en achter kikkers aan vangen, gaan we met een taxi naar Sigirya. Dit ligt weer in de binnenlanden van SL. Weg van de warmte aan de kust, daar was het 40gr! De rit erheen duurt 6 uur maar verloopt voorspoedig. Onze chauffeur was een man die wel wilde praten en grapjes maakte. Hij lachte dan zelf vaak het hartste, mede omdat wij zijn grapjes niet altijd even goed konden volgens.......

Sigirya betekent leeuwenrots en staat bekend om zijn...........leeuwenrots! Dit is een hele hoge rots die je kunt beklimmen via 1900 treden. Onderweg zie je fresco's en natuurlijke hele mooie vergezichten. De klim naar boven viel mee, je moest alleen geen last hebben van hoogtevrees! In de middag heerlijk gezwommen bij een luxe hotel waar je gebruik mag maken van hun zwembad. We kwamen er aan het eind van de middag achter dat er in bet bosje waar wij voor lagen een grote slang huisde!  Gatver! Als ik ergens bang voor ben is het wel slangen! Op een gegeven moment kwam hij uit het bosje gekropen en heeft de poolattandent hem naar zijn hol gedirigeerd. Wij zijn maar snel naar ons guesthouse gegaan.

Renzo en ik hebben ook de eerste middag/avond de scooter van de eigenaar mogen lenen om naar het nabijgelegen plaatsje te kunnen gaan omdat hij gelijk zijn geld wilde hebben. Dit hadden we niet meer dus op de scooter naar de ATM. Het werd al wat schemerig en als je weet hoe ze hier rijden dan wil je liever niet in het donker rijden. Het dorpje lag 17km verder en bij de 4de ATM lukte het om geld uit de muur te krijgen. Inmiddels donker zijn we weer richting ons guesthouse gereden. Als een volleerd Srilankees hebben Renzo en ik al toeterend naar ons guesthouse  gereden, onderweg honden, fietsers zonder licht, bussen, wandelaars op de weg ed weten te omzeilen.

Nu zitten we lekker voor ons huisje, morgen een taxi geregeld die ons eerst naar Dambulla brengt om daar de groten met grote Boeda,s te kunnen  bezichtigen. Daarna brengt bij ons naar ons volgend onderkomen in Annanogwat (kan dit niet onthouden). Daar blijven we nog drie nachten en van daaruit weer naar de kust in het noorden naar Trincomalee. Daar hopelijk snorkelen met haaien en zeeschildpadden! Wordt vervolgd.

PS: het uploaden van foto,s laat ff op zich wachten omdat de camera is wezen zwemmen en daar kan een camera niet zo goed tegen zijn we achter gekomen. Nu verder met onze camera,s op onze telefoons en kijken hoe we die weer op ons blog kunnen toveren? Jammer maar helaas......

• 08 Augustus 2016 - 23:17

Jan Adriaan:

Hee daar. Leuk om jullie op deze wijze te kunnen volgen. Sommige verhalen herken ik uit mijn eigen Sri Lanka reis. Brings back memories. Geniet nog samen. Grtz

• 11 Augustus 2016 - 20:05

Timo:

Snorkelen met haaien?? Eh... ok....